HajaReport 08/2001

Vážení priatelia,

nič nezbehne rýchlejšie ako dobrá dovolenka. Aj Vám to už zbehlo? Máme po dovolenke a radi by sme trošku pouvažovali aj o podnikaní ako takom. Ak nám dovolíte, na začiatok by sme troška teórie… V podnikaní by sme si stále mali klásť otázku. Čo je zdrojom našej konkurenčnej výhody? Ak nemáme žiadnu odpoveď, sme na tom veľmi zle a mali by sme pouvažovať o našej firemnej ponuke. Ak máme odpovedí niekoľko, sme na tom lepšie, ale je to dobré? Ak by sme sa pridŕžali zdravého rozumu, určite nás napadne, že najlepšia konkurenčná výhoda je vytvorenie okamžitého monopolu. O to sa snažia všetci. Ako na to, aby sme boli jediní, monopolní, aspoň na obmedzený čas alebo v obmedzenom priestore? Mnoho ľudí si myslí, že tomu pomôže inovácia. Používanie nových technológií, nové pracovné postupy, Internet, nové počítačové programy či najnovšia výrobná technológia. Áno, to všetko nám pomôže získať jedinečnosť, ale ak to s investíciami „prepískneme“, začneme mať problémy s platením faktúr, alebo s cashflow ako sa tomu odborne nadáva. A naviac ani naša konkurencia nespí. Ak uvidí, že naša inovácia je dobré „rito“, za necelého pol roka nás dobehne a naša jedinečnosť je ta tam. Je teda správna naša cesta, keď sa snažíme zaviesť ISO 9000, vyrábať japonským spôsobom bez skladových zásob „just in time“, je cesta zavádzania najnovších marketingových poznatkov do predaja dobrá? Bude to stačiť? Budeme jedineční? Pri tejto príležitosti nás napadá Amerika. Jedna reštaurácia nemohla získať jedinečnosť, a preto sa majiteľ rozhodol, že bude jedinečný tým, že bude vedome zákazníkom škodiť. A tak servírka vedome obliala hosťa polievkou, doniesla mu prevarenú coca-colu a tak podobme. Túto jedinečnosť si všimla dokonca aj veľká CNN a zaradila ukážky z podniku do svojho hlavného spravodajstva. Takáto jedinečnosť sa získava ľahko, ale skoro aj omrzí. Do daného podniku si idete sadnúť raz, že či naozaj, a keď sa na vlastnom saku presvedčíte, že naozaj, tak to Vám stačí. V čom teda spočíva úspech? To keby sme vedeli, boli by sme asi najbohatší ľudia na svete. Podľa marketingového teoretika pána Nordstroma všetko je ukryté v troch orieškoch. Rovnako ako šťastie Popolušky. Jeho oriešky sa volajú, funkčnosť, estetika a etika. Ak to preložíme do bežnej reči, znamená to priniesť na trh a predávať produkty v prvom rade funkčné, produkty ktoré lahodia oku aj duši a zároveň ich predávať spôsobom, ktorým sa chováme k našim odberateľom slušne. Proste neotravujeme ich. Aké jednoduché, poviete si. Ale je to skutočne také jednoduché? Pozrime si len taký predaj na splátky. Určite aj Vás otravuje nosiť niekde doklady. Faktúru, SIPO, občiansky a tak podobne. Ale ako sa majú splátkové spoločnosti chrániť pred podvodníkmi? Podvodníci podvádzajú a nás to otravuje. Bolo by dobré, keby niekto, kto uvedeného človeka pozná, sa mohol zaručiť. Napr. banka. A tak vznikla prvá kreditná karta. Banka sa zaručuje za klienta, že zaplatí. A už je len krok k spotrebným úverom. Alebo obchody. Keď začal K-mart zavádzať samoobslužné predajne ovocia a zeleniny, všetci Slováci krútili hlavami. Ale uvedená prevádzka šetrí pracovnú silu a zákazníčky si to svoje jabĺčko vyberú samé. Také „akorátne“. Také, aké by Vám predavačka nikdy nevybrala. Celkom zaujímavý marketingový ťah majú niektoré veľké obchodné spoločnosti pri odmeňovaní pracovníkov. Časť ich mzdy je platená formou tovaru v 10% DPH. Hlavne chlieb, mlieko, mäso, minerálky. Prečo? Lebo na konci roka to schovajú do „prirodzeného úbytku“ alebo v najhoršom vykážu ako manko. Potom zaplatia 10% na DPH, a to je menej ako 50% na odvodoch a dani zo mzdy. Takto moderne si teda zabezpečujú, že ľudia u nich pracujú za stravu a ostatok platu stačí na ošatenie a byt. Ozaj nemala sa slúžka lepšie? Tá dostávala aj vreckové. Ale o tom sme nechceli. Ako najlepší príklad inovácie ale aj pravidla, ktoré my v HajaConsulte voláme pravidlo troch orieškov, nám slúžia japonské firmy. Napr. Nokia. Nie náhodou táto spoločnosť má celú polovicu celosvetového trhu s mobilnými telefónmi. Pozrieme sa na ich produkt z pohľadu prvého orieška. Funkčnosť – funkčné to rozhodne sú. Ale sú viac funkčné ako Ericsson či Siemens? To ťažko. Ak však samozrejme nevezmeme do úvahy geniálny ťah ovládania jediným tlačidlom. Funčné teda sú. Sú aj estetické? Ak sa Vám nepáči klasická čierna, Nokia ponúka celú sériu krytov od bielej až po kakaovonebíčkovú. Jednoduché, ale ponúka to maximálnu variabilitu vzhľadu. A ako je to s etikou firmy Nokia? Žiadne veľké priateľstvá so športovcami. Žiadna NokiaSuperLiga sa nekoná. Asi pred desiatimi rokmi, keď prepukli drogové a dopingové škandály, veľké spoločnosti zmenili svoju taktiku a veľmi zodpovedne si vyberajú sponzoring. Určite sa pamätáte, že po afére najväčšieho amerického speváka v kúpeľni s chlapcom stiahla jeho reklamy, ktoré stáli aj 1 mil. USD, aj Coca-Cola. Vo veľkých spoločnostiach teda žiadne známe tváre. Snáď okrem pilotov F1. Podnikanie je teda boj, a keď sa strhne, je to boj tvrdý. Kto bude víťazom? Ak si myslíte, že Bill Gates, Paul Allen, Slovanet, Nextra či Telecom, nemyslíte správne. Aspoň podľa pána Nordstroma. víťazom má byť náš zákazník. A ak nie je, stačí, keď si to bude myslieť. Lebo nezabudnite na staré príslovie: “V podnikaní je najdôležitejšia poctivosť.“ Keď ju viete predstierať, máte na 80% vyhrané.

Veľa dobrých obchodov praje
Eva a Andrej]