HajaReport 03/2001

Vážení priatelia,
je tu marec a my máme veľmi veľa práce. Práca okolo uzávierok sa každý rok opakuje. Bilancujeme svoje straty a práve v marci potrebujeme veľa optimizmu. Je to hlavne preto, že v marci sa ukáže viac ako v priebehu roka ako sme na tom, koľko koruniek nám trh dal. Po súčte ich nebýva veľa, alebo je to tak, že papierovo by sme mali byť milionári, ale korunovo nemáme ani desaťtisíce. Veru, veru, aj také je podnikanie. Práve pre ťažkú chvíľu, ktorá v marci nastáva, rozhodli sme sa napísať niečo optimistickejšie. Jar je tu. Slniečko svieti, príroda sa prebúdza ako keby sa nechumelilo. Tak sa nám zdá, že príroda ani nevie, že v kresle ministerstva financií je bývalá profesorka ekonomiky, v kresle ministra hospodárstva stredoškolský učiteľ strojníctva, teda dúfajme, že aspoň strojníctva a tak podobne. Keď bol Andrej malý, jeho mama chcela, aby bol učiteľom. Andrej neposlúchol. Somár, ak by bol učil na zdravotníckej škole bol by dnes ministrom zdravotníctva. Alebo privatizácie, lebo v politických nomináciách je to aj tak jedno. Demokracia okrem toho, že bola zrušená vedúca úloha komunistickej strany, nič ďalšie nepriniesla. Nerozumeli sme, prečo v Taliansku je účasť na voľbách 37%. Potom nám to jeden Talian vysvetlil veľmi jednoducho. Nie je koho voliť, tak načo tam ísť. Každý po nástupe do funkcie kašle na svoje predvolebné sľuby a na voliča si spomenie až rok pred voľbami. Odvolá staré vedenie strany, ktoré si nahrabalo za 4 roky dosť, vyhlási ich za zodpovedných, menuje nové vedenie a klame v predvolebnej kampani rovnako ako 4 roky predtým. Vykašlite sa im na tú politiku a cez voľby sa prejdite po prírode. Kašlite na to! Nič sa nedá v tomto zmeniť a ak sa tým budete vážne zaoberať, porazí Vás. Preto doporučujeme prírodu, alebo kaviareň. Príroda je lacnejšia, ale minule, keď sme si zobrali na Drienicu letné topánky, sneh nás prekvapil. V kaviarni sa nám to nemôže stať. Tam nás prekvapí len nová čašníčka, ktorá sa ako naschvál učí práve v našej obľúbenej putike. To je ale naša chyba. Mali sme dávať tej pred nami lepšie tringelty a určite by tá zabehnutá neopustila taký dobrý džob.
Sme radi, že sme prežili šťastne ďalší rok. Nik z nás (našich firiem a firiem našich klientov) neskrachoval a to je dobré. Naučíme sa podnikať aj v tvrdej konkurencii západných žralokov. Oni síce majú peniaze, ale my máme rozum. A práve preto, že sme rozumnejší, prežijeme. Ak sa nebude predávať mlieko, budeme predávať kefír. Ak nepôjdu na odbyt nové autá, budeme predávať staré vraky. Proste nedáme sa a veríme, že ani vy nie. Ak ich neporazíme rozumom, čím ich porazíme? Spomeňme si na 12-ročného chlapca, ktorý pochádzal skutočne z chudobných pomerov a dnes je jeden z najmocnejších. Bill Gates nie je preto bohatý, že otecko dobre kúpil pozemky a teraz tam tečie ropa. Nie je bohatý podvodom, lebo on nikoho nepodviedol. Najlepšia marketingová kampaň bola za nášho života na Windows95. Samotný systém obsahoval v podmienkach, že výrobca berie záruku, za funkčnosť presne 5 dní. A predsa pred jeho spustením v LA spali dobráci celú noc na chodníku, aby si ho mohli kúpiť medzi prvými. Ak by niekto predával 5-dňové auto, stáli by ste na neho radu? Klobúk dole, Bill. Dobehol si všetkých svojou rozumnosťou. Presvedčil si celý svet, že potrebuje tvoj nestabilný a nehutný systém. A svet ti uveril.
Nám neostáva nič iné. Na lákavé cenové ponuky nemáme. Hovorme teda pravdu a presvedčme ľudí, že nás potrebujú. Predpokladajme čo budú ľudia potrebovať za 1 rok, 5 rokov a ponúkajme práve to, už dnes. Dobrú pohodu v reštaurácii, usmievavú predavačku, kvalitné sudové vínko, proste robme čokoľvek k čomu pridávame svoju nezameniteľnú pridanú hodnotu a verme, že ani sila kapitálu nás neporazí. Nikdy nebudeme skutočne bohatí, ale ako píše biblia: „Nikdy som nevidel pracovitého žobrať o chlieb.“ Chlieb teda máme istý a o to ostatné sa postaráme svojím rozumom. Veľa rozumnosti Vám praje Eva a Andrej