Vážení priatelia,
Vianoce, Vianoce prichádzajú, spievajte priatelia. S Vianocami je to PRIMA, muzika nám krásne znie. S Globtelom si zavoláme a bude nám hej. A to aj 60x za minútu. Je to tu. Nechápali sme, keď nám naši priatelia zo západu rozprávali, že na Vianoce a Nový rok je najlepšie vypnúť telefón, rádio aj televízor zobrať si dobré filmy, ktoré máme na páske a vypadnúť niekde na chatu. Preč od obchodníkov, preč od všetkých marketingových aktivít tých supov, ktorí sa možno polovicu roka tešili ako na nás na Vianoce skočia. Prima, Easy, Kredit, Debet, Poistenie, Zaistenie, Dobropisy, Zľavy a Dobrá kúpa, to je to čo počujeme na Vianoce. Nechápali sme prečo sa oslava Vianoc preniesla aj do Japonska, Číny, na Tichomorské ostrovy, veď tam je katolícka církev utlačaná viac ako v Taliansku Mormóni. Odpoveď je ale jednoduchá. Na celom svete sa používajú rovnaké marketingové skriptá. SWOT analýza presadila Vianoce aj do Japonska. A prečo nie? Veď je to ďalšia príležitosť, aby boli ľudia štedrejší, rozhadzovačnejší a obdarovaniachtivejší. Náboženstvo rozdeľuje, ale marketing spája. Obchod bez hraníc. Komunisti nemohli vyviesť revolúciu, ale obchodníkom sa to podarilo. Naše obchody však stoja. Už sú ta tam vianočné nákupy aj v malých predajniach. Slovač uteká do Poľska alebo Maďarska. Supermarket, trhoviská, plné parkoviská, natlačené pokladne. Tam sa našinec cíti dobre. My nemáme na agresívnu reklamu 60x za minútu a ľudia reagujú na reklamu. Tesco je plné a kupuje sa v akcii to, čo u nás ani nepredávame, lebo by sme sa hanbili za kvalitu. Nedávno sme počuli celkom dobrú vetu. Ja na to kašlem, ja som seriózny obchodník a iní zarábajú. Seriem na serióznosť, tiež všetko nepoviem a budem zarábať. Niektorý z amerických prezidentov povedal: „Urobme zákony tak, aby sa poctivosť vyplatila a ľudia budú poctiví“. Nepodarilo sa! Obchod nie je o službe, ale je o „šikovnosti“ nákupcov kúpiť za dolár a predať za 10. Pri týchto nákupoch aj predaj s 30% zľavou považujeme my poctivejší za okrádanie. Ale ako sme boli poučení, my sme poctiví a oni zarábajú. Taká je doba. Šikovnosti sa medze nekladú.
Kašlime na marketingové plány veľkých firiem. Potešme sa z konca roka. Aj tento rok sme prežili. O zarábaní sa už tretí rok nedá hovoriť, ale prežívame a to je dobre. Nezadĺžili sme sa, nakoľko sme nechceli obchodovať na komoditných burzách pomocou holansko-rakúskej firmy. Neulakomili sme sa ani na ropu, ani na plyn. Nikdy sme nepočuli agresívnejších telefonistov, ako tých školených v Brarislave. Bolo zaujímavé, že chlapci a dievčatá mali k dispozícii výpisy z obchodných registrov a vcelku aktuálne. Asi si kúpili CD-čko na ministerstve? Alebo, že by dáta o obchodnom súde, ktoré majú byť od 1.1.2001 prístupné na adrese ministerstva vnútra, mali skušobnú prevádzku? Znižovanie nákladov na zavedenie? Hovoríme, SWOT analýza je všade. Ochrana osobných dát na Slovensku nič neznamená. To asi preto, lebo všade na svete je trestné zhromažďovanie týchto dát. Nie použitie, ale zhromaždovanie. Ak si bez vedomia osôb začnete zapisovať ich osobné dáta, všade v civilizovanom svete sa týmto dopúšťate trestného činu. A ak Vám ich nájdu na disku či v notese, máte trest. Ak sa jedná o veľkú databanku, tak veľký, ak je to malá databanka, tak Vás čaká finančná pokuta. U nás môžete mať na disku aj celý číselník RM-systému, lebo tam je číselník klientov, vďaka kupónovej privatizácii vcelku aktuálny a zaujímavý, a nikto Vám nič neurobí. Ak ho nezneužijete. Alebo, ak Vám to nedokážu? Prajeme Vám všetko najlepšie a do nového roka lepšie tržby, lepšie nákupy a viac sily a zdravia. Ak v Prešove nevznikne nová fabrika, budeme pevné nervy všetci potrebovať.
Veľa úspechov Vám prajú
[Eva a Andrej]